Thuiswerken: hoe doe je dat?

0 comments By
Tips voor beter thuiswerken

Het zijn gekke tijden waarin er veel van ons wordt gevraagd. Een van de grote veranderingen zijn het vele thuiswerken. Aangezien Visser BV zich al meer dan 35 jaar bezig houdt met niets anders dan ergonomisch werken delen wij graag onze tips met je!

De manier van thuiswerken zal per persoon verschillen: misschien heb je kinderen om voor te zorgen of kun je nu juist in alle rust vele bergen werk verzetten? De werkplek zal echter voor de meeste mensen aan de eetkamer tafel zijn of een geïmproviseerd kantoor tussen de wasrekken. Om er voor te zorgen dat we ook deze periode goed doorkomen en straks allemaal weer vitaal terug kunnen keren op de werkvloer is het juist nu goed om extra aandacht aan je werkhouding te geven.

Onze tips voor thuiswerken op een rij:

  • De eerste tip is eigenlijk degene die juist het meest overgeslagen wordt: houd vast aan je routine! Hoe heerlijk het ook is om lekker lang uit te slapen en de hele dag in joggingbroek te lopen, onderzoeken wijzen juist uit dat op lange termijn dit meer onrust en disbalans veroorzaakt. Maak een dagplanning en houd je hieraan. Het zal je veel genoegdoening geven!
    Het voordeel van thuiswerken is natuurlijk wel dat we geen reistijd hebben, pak deze tijd dan ook gerust voor een goed begin van de dag met een lekker en gezond ontbijtje.
  • Aan het werk dan: begin met het instellen van de werkplek die je hebt. De basis regel hiervoor is zitten met je benen in een hoek van 90 graden; pak desnoods een kussen van de bank voor het geval je te laag zit. Kom je nu te hoog te zitten? Zoek een oude schoenendoos of andere tijdelijke voetensteun!  Mocht dit geen uitkomst bieden, kijk dan vooral even op onze site voor de verschillende opties en mogelijkheden.
  • Stel vervolgens (indien mogelijk) jouw armsteunen in zodat je armen ook in ongeveer een hoek van 90 graden zitten en in lijn zijn met je werkblad. Wist je dat jouw armen circa 10% van je lichaamsgewicht uitmaken? Probeer ze dan ook goed te ondersteunen om verzuurde schouders en nek te voorkomen!
  • Werk je met een laptop? Gebruik dan een los toetsenbord en een losse muis voor de beste ergonomische houding. Zet tevens je beeldscherm/laptop hoger voor een goede kijklijn. Dit kan bijvoorbeeld op boeken zijn  of met een laptophouder. Zo voorkom je dat je het balanspunt van je hoofd te ver naar voren brengt!
  • Zorg dat je tijdens je werkzaamheden voldoende afwisselt tussen zitten, staan en lopen. Misschien heb je in huis een half hoge kast staan waar de laptop op kan om zo bijvoorbeeld 20 minuten staand te werken?
  • Ga (zo lang het mag) tussen de middag wandelen; voel de zon en frisse lucht. Geniet van je lunch en zorg voor voldoende vitamines en voeding voor je lijf!
  • Heb je tot slot wel de zorg voor je naasten? Werk dan uiteraard op de tijden die voor jou praktisch zijn, bijvoorbeeld als de kinderen slapen of buiten spelen. 

Ons team staat (weliswaar vanaf afstand) graag voor je klaar met alle vragen op gebied van verantwoord thuiswerken. In onze webshop bieden wij eveneens nog steeds al onze ergonomische tools aan voor een gezonde en ergonomische werkomgeving.

Blijf gezond en zorg goed voor elkaar!

Team Visser BV

About the author

Related Posts

Werkend bestaan

10 Tips die jouw Manier van Werken in 2018 Definitief Zullen Veranderen

Ben jij helemaal klaar om van 2018 een succes te...

5 Redenen Waarom Zit/Sta Werken Essentieel is Voor Jouw Kantoor

Zit sta werken, doe jij het al? Langzaam verandert de...

Lawaai op de werkplek: hoe verbeter je de werkomgeving?

Zit jij ook dagelijks in die mooie kantoortuin zonder dat...